Home - Blog

Arduino Joystick Module: Hoe je er effectief een kunt maken

Arduino Joystick Module: Joystick -module

Bron: 

Wikimedia Commons

Behandelt u momenteel projecten met betrekking tot beweging en robotica? Dan is er een kans dat je waarschijnlijk hebt gehoord over de Arduino Joystick -module, maar je weet niet hoe je er een moet maken. 

Of misschien wil je meer informatie krijgen over hoe een Arduino Joystick -module werkt?

Dan ben je op de juiste plaats.

Het doel van een Arduino -joystick is om beweging te communiceren naar een Arduino. En het doet dit in 2-D (2-assige), waardoor het geschikt is voor motion- en robotica-toepassingen.

Dus in dit artikel leer je alles over de Arduino Joystick -module, hoe het werkt en hoe je een gemakkelijk Arduino Joystick –circuit kunt maken.

Ben je klaar? Laten we erin springen!

Wat is een joystickmodule?

Er is nauwelijks robotachtig project dat geen joystick vereist. Het is soms moeilijk om een ​​controller te krijgen die voor uw projecten zou werken, en het kan zelfs duur zijn. Maar een joystickmodule biedt een meer betaalbare manier om datzelfde resultaat te bereiken.

Ook werkt de joystickmodule op dezelfde manier als de joysticks die worden gevonden in analoge gamepads. De belangrijkste componenten zijn twee potentiometers gekanteld bij 90 graden hoeken. Verder is er een verband tussen een korte stok (met veren in het midden) en de potentiometers.

Arduino Joystick Module 1

Potentiometers

Bron: 

Flickr

De joystickmodule kan ongeveer 2,5 V uit de X- en Y -as uitvoeren wanneer deze rust. Wanneer je de joystick verplaatst, varieert de output van 0V tot 5V. Dit hangt echter af van de richting. 

Bovendien, als u een microcontroller met de joystickmodule gebruikt, zou de echte waarde in de rustpositie ongeveer 512 zijn. Dus wanneer u deze joystick verplaatst, kunt u de waarden zien veranderen van 0 naar 1023, maar dit hangt af van de positie.

PIN -configuration

Hier is de pin -configuratie voor de joystickmodule:

PIN Nr.SpeldnaamBeschrijving
1GNDDe grondaansluiting van de module
2+5VDe positieve leveringsterminal van de module
3VRXDe spanning die evenredig is aan de x-as
4VryDe spanning die evenredig is aan de y-as
5SWDe schakelaar van de module

Functies

Hier zijn de belangrijkste kenmerken van de Arduino Joystick -module:

Het heeft twee onafhankelijke potentiometers voor elke as (x en y)

Het heeft niet veel gewicht

U kunt de module eenvoudig koppelen aan de meeste microcontrollers of Arduino

Het keert automatisch terug naar de middenpositie wanneer het niet wordt gebruikt

Het heeft ook een kopje van het kopje type

Technische specificaties

De specificaties van de joystickmodule zijn:

Het heeft een 5V -werkspanning

De waarde van de interne potentiometer is 10k

De bedrijfstemperatuur is ongeveer 0 tot 70 graden Celsius

De leads van de pin -interface zijn 2,54 mm

De afmetingen van de joystickmodule zijn: 1,57 in x 1,02 in x 1,26 in (4,0 cm x 2,6 cm x 3,2 cm)

Het heeft vijf pinnen

Twee potentiometers regelen de horizontale richtingen en verticale richtingen van de module.

Schematic diagram

De onderstaande afbeelding toont de volledige schema’s van de joystickmodule. Zoals we eerder zeiden, bevat de module twee potentiometers die de X en Y-as regelen.

Arduino Joystick Module 2

Schema’s voor joystick module

Bron: 

Wikimedia Commons

Bovendien bewegen beide potentiometers (10K) onafhankelijk. Met andere woorden, je kunt ze individueel en in hun aanwijzingen verplaatsen. Er is ook een interne verbinding van de schakelaar (SW) pin met de drukknop.

Arduino Joystick Module-Interface joystick met Arduino 

Joystickmodules zijn compatibel met veel microcontrollers zoals Raspberry Pi, Arduino en anderen. Bovendien is het gemakkelijk om te interface en moet u eerst de VRX- en Vry -aspennen aansluiten op de ADC -pinnen van de microcontroller. 

Als u van plan bent een schakelaar te gebruiken, moet u de knop aansluiten op de digitale pinnen van de microcontroller. 

Bekijk het onderstaande diagram om te begrijpen hoe je de joystickmodule kunt aansluiten op elke microcontroller.

Arduino Joystick Module 3

Joystick -module Naar microcontroller

Bron: 

Wikimedia Commons

Nu zal het volgende diagram u laten zien hoe u een joystickmodule kunt koppelen met een Arduino. Met dit diagram kun je de module aansluiten op de Arduino. Je krijgt ook een uitvoer, afhankelijk van de richting waarin je de joystick -knop beweegt.

Arduino Joystick Module 4

Joystick -module Naar Arduino

Bron: 

Wikimedia Commons

Zodra u klaar bent met interface, zullen we merken dat elke richting een vast uitvoerbereik heeft. De volgende afbeelding toont u de uitvoer voor de x en y -as, afhankelijk van de beweging van de joystickmodule in de vier richtingen, +x, -x, +y en –y. Er zullen ook enkele analoge waarden zijn wanneer u de knop diagonaal beweegt.

Arduino Joystick Module 5

Bewegingsrichtingen

Bron: 

Wikimedia Commons

Als je wilt weten wanneer je op je joystick -knop naar beneden drukt, kun je ook de SW -pin aansluiten op digitale pin 8 van de Arduino.

Bovendien vereist de joystick kracht om correct te werken. Sluit dus de VCC -pin aan op de 5V -terminal van Arduino en de GND met de GND -terminal van de Arduino.

Arduino Joystick Module-Arduino -code

Het is vrij eenvoudig om dit programma op Arduino IDE te coderen. Dus, om de beste resultaten te krijgen, ga je de beweging van de joystick meten van één digitale invoerpen en twee analoge ingangen. Vervolgens zal de Arduino de impact op uw monitor weergeven. 

Hier is het beste deel

U hebt geen bibliotheek nodig om dit programma te coderen. Het leest eenvoudig de analoge invoer en geeft de waarden weer die het ervan krijgt. Bovendien toont het ook de uitvoer van de knopduw.

Hier is de ruwe schets van de code:

Arduino Joystick Module 6

Afbeelding toont de Arduino -code

Arduino Joystick Module-In kaart brengen

Soms draait het niet alleen om het lezen van analoge waarden, en het is misschien nodig om uw module toe te wijzen aan een display of andere interfaces. Dus om u daarmee te helpen, laten we u zien hoe u de waarden van de bovenstaande code kunt toewijzen aan een 8 × 8 LED -matrix. 

Arduino Mapping

Bron: 

Wikimedia Commons

Het resultaat van dit proces is om de pixels te verplaatsen met de joystick. Het is ook eenvoudig om de code te wijzigen om deze toe te wijzen aan een OLED of grafisch display.

Afbeelding van code vereist om de Arduino toe te wijzen aan een OLED- of grafisch display

Opmerking: de bovenstaande code laat zien dat u de functie Map () kunt gebruiken om de bereiken toe te wijzen om bij uw voorkeuren te passen.

Dus als u alles goed hebt, moet de uitvoer op uw seriële monitor er zo uitzien:

Arduino Joystick Module-Toepassingen

Hier zijn enkele toepassingen van de Arduino Joystick -module:

Je kunt de joystickmodule in robotica gebruiken 

Robot drone

U kunt ook de beweging van een beweegbare camera regelen

Beweegbare camera

Een breed scala aan bewegingstoepassingen

Afronden

Als je het woord joystick hoort, zou het eerste dat in me opkomt spelcontrollers zijn. Er zijn echter zoveel opwindende toepassingen van de joystickmodule als het gaat om doe -het -zelf -elektronica.

Game Controllers

Bovendien werken deze modules voornamelijk voor doe -het -zelfprojecten op basis van Arduino en Robot Control. Zoals we eerder hebben besproken, bracht de joystickmodule eerst de analoge uitgang vrij om de analoge ingang te voeden, afhankelijk van de horizontale of verticale beweging van de stok.

Nou, dat is dit artikel afgerond. Als u vragen of suggesties heeft, neem dan gerust contact met ons op. We helpen altijd graag.

Hommer Zhao
Hallo, ik ben Hommer, de oprichter van WellPCB. Tot nu toe hebben we meer dan 4.000 klanten wereldwijd. Voor vragen kunt u gerust contact met mij opnemen. Bij voorbaat bedankt.

Diensten